30-07-2023; Vandaag ging de wekker erg vroeg aangezien we een afspraak hadden staan om 8.15u bij Franz Josef Gletsjer Guides, hier hadden we ons ingeschreven voor een Heli-hike op desbetreffende gletsjer. Het voordeel was wel, dat het bij ons aan de overkant van de straat was (1 minuutje lopen). Allereerst mochten we vanalles ‘ondertekenen’ zodat bij eventuele ongelukken wij zelf verantwoordelijk zijn … dat geeft een mens vertrouwen (hahaha). Met een groepje van 11 personen, plus nog een gids, kregen we uitgebreid uitleg over hoe te handelen in een helikoper en op een gletsjer. Je kreeg ook ice-spikes, (eventueel indien nodig) schoenen / handschoenen ect. om op een goede manier op de gletsjer te kunnen lopen. Na een kleine wandeling door een stukje ‘regenwoud’ kwamen we bij de helikopter en konden we instappen (per helikopter 6 personen) … wat een gave dingen zijn dit ook.

Eigenlijk was het maar een kort stukje vliegen met de helikopter want binnen 5 minuten stonden we met onze beide beentjes op de gletsjer. Uiteraard kon je deze ook al zien tijdens het vliegen, had ik al gezegd dat het gaaf was ?! 😉 Toen we allemaal uitgestapt waren, kregen we nogmaals wat uitleg over het lopen op een gletjser en mochten we de ice-spikes aantrekken. Advies was overigens ook dat je goed gekleed moest zijn, lekker wat laagjes … wat mij betreft had de helft al uitgemogen, dat werd tijdens het wandelen niet minder.
Het zonnetje scheen zalig op ons koppie en de omgeving, dus koud was het al snel niet meer … wel gaaf!

We hebben ongeveer 2 uur rond gewandeld / geklauterd door het gebied, grootste gedeelte was via een pad wat al eerder gebruikt was. Een klein gedeelte werd ter plaatse gecreëerd, de reden werd ons niet verteld 😉 Soms liep je ook echt tussen de ijswanden in, moet je je buik inhouden anders zat je vast 😉
Tsja, het was echt mooi … hieronder maar wat extra foto’s en de route via Garmin, die zeggen meer dan mijn verhaal.

Na onze wandeling zijn we weer met de helikopter terug gebracht naar beneden, wel zo fijn en makkelijk. Dit was echt heel gaaf om te doen, weer een aanrader 😉 Omdat de camper dicht bij stond konden we spoedig een boterhammetje eten, alvorens we naar een film gingen die draaide in het dorp. Deze ging over het natuur gebied (Westland) waarin we momenteel zitten. We zaten met z’n tweetjes in de bios, dus eigenlijk een privé voorstelling. Was een mooie film, al mistte wel iets van scherpte maar verder leuk om te zien. Aansluitend hebben we nog even een bakkie koffie gedronken op een terrasje waar het zonnetje nog lekker scheen, ook dit is gewoon genieten!

Omdat we vandaag ook nog even wat moesten gaan hardlopen, zijn we op een gegeven moment toch maar weer richting de camper gegaan om ons om te kleden. We hebben een kort rondje gedaan van ongeveer 6 km, stukjes langs de snelweg maar was prima te doen. Daarna lekker wezen douchen en een hapje gegeten in de camper.

In de avond nog gezellig zitten skypen met Nederland, altijd even leuk.
Daarna wederom met een voldaan gevoel gaan slapen. Morgen weer nieuwe plannen …